דור ה Z – האם הם דור ה Y על סטרואידים?

תוכן עניינים

דור ה Z – האם הם דור ה Y על סטרואידים?

דור ה Y הם חדשות ישנות. דור ה Z (באנגלית: Generation Z) הם הילדים החדשים בשכונה. הם אמנם גדלו בצלו של דור ה Y וכרגע רק מסיימים את לימודיהם באוניברסיטה או משרתים בצבא, אבל ההערכות סבורות כי עד שנת 2020 הם יהוו כ-20% מכוח העבודה. ולכן זה הזמן המושלם לקבל אותם לשוק העבודה!

 

לאחר שהם גדלו עם ד”ר גוגל שענה להם על כל שאלה ועיצב את הדמות הייחודיות שלהם. אנחנו שואלים: מי הם דור ה Z? במה הם נבדלים מהדורות הקודמים? וכיצד ניתן למקסם את הפוטנציאל שלהם בכוח העבודה?

 

מי הם דור ה Z?

דור ה Z זכו בכינויים “דור ה Y על סטרואידים” ו”ילידים דיגיטליים “. עם זאת, בעוד שחברות רבות עדיין נאבקות להבין אותם, הדור הצעיר הזה מצטרף בשקט לכוח העבודה עם אופי ייחודי משלו, דרישות ותנאים.

 

במה הם נבדלים מהדורות הקודמים?

דור ה Z הוא הדור הצעיר ביותר. ילדי הדור נולדו בין אמצע שנות התשעים לאמצע שנות האלפיים והם נחשבים לדור המגוון והכולל ביותר עד כה. הם גדלו עם סמארטפונים בידיהם ולכן מרגישים מאוד בנוח עם טכנולוגיה, מדיה חברתית, ותחום הדיגיטל בכללותו. אין ספק שיהיה מאוד מעניין לראות את מיומנויות הטכנולוגיה המתקדמות של דור ה Z ואת השתלבותן בכוח העבודה.

 

כיצד ניתן למקסם את הפוטנציאל שלהם בכוח העבודה?

במובנים רבים, דור ה Z מזכירים מאוד את דור ה Y  אך הם גם בעלי שוני בתחומים רבים וציפיות ספציפיות. אז לפני שאתם מגייסים את הדור החדש לעבודה, אספנו עבורכם מספר עובדות חשובות שכדאי לדעת על הדור המיוחד הזה :

 

מה חשוב להם יותר – משכורת או משמעות?

מועמדים כמעט תמיד יצטרכו להתמודד עם הדילמה הרצינית הזו – האם לעבוד בעבודה עם שכר גבוה? או לחפש עבודה בעלת משמעות ולחזור הביתה מסופקים? ניכר בברור כי קיים הבדל רב בגישה של שני הדורות להתלבטות זו. דור ה Y ידועים כמחפשי משמעות. חשוב להם מאוד שיהיה ערך גבוה לקריירה שלהם, ובמובנים רבים חולמים להפוך את העולם הזה למקום טוב יותר לחיות בו.

לעומת זאת, לדור ה Z יש סדרי עדיפויות שונים שכן, ביטחון וכסף מדורגים בראש רשימתם. סקרים רבים מראים כי השכר ממוקם בראש, עם 65% שטוענים כי משכורת היא השיקול החשוב ביותר עבורם. מעניין…

 

עצמאות או שיתוף פעולה?

גם פה מצאנו הבדלים משמעותיים בין הדורות!

כל כך הרבה דובר על סגנון העבודה השיתופי שדור ה Y מתאפיין בו. על מנת לסייע להם להרגיש בנוח במקום עבודתם, חברות רבות אימצו נורמות שיתופיות כמו משרדים עם שטח חללי עבודה משותפים ועבודה צוותית וקהילתית אשר תאפשר להם לקבל השראה, ידע ונקודות מבט של אנשים נוספים. אך הדור החדש הרבה פחות שיתופי.

מחקרים מראים כי דור ה Z מרגישים צורך להילחם על מנת להשיג את יעדיהם בחיים ולעיתים מרגישים במצב של ״הישרדות״. אולי זה בגלל שהם גדלו אל תוך המדיה החברתית ונחשפו לתחרות מאוד גדולה מסביבם. אבל הם אכן מעידים על עצמם שהם מעדיפים לעבוד בצורה עצמאית שתאפשר להם להיות תחרותיים ולממש את יכולתם בצורה הטובה ביותר.

 

ביטחון בעבודה או לקיחת סיכונים?

בניגוד לדור ה Y, אשר ידועים כמחליפי משרות בתדירות גבוהה כמעט כמו שהם מחליפים תחתונים; מה שדור ה Z מחפשים זה דווקא יציבות בעבודה והזדמנות להתקדם בתוך החברה למשרות בכירות יותר.

 

ומה לגבי יזמות?

בעוד שניתן לזהות תחושת יזמות חזקה בקרב 2 הדורות הקודמים (דור ה X ודור ה Y), הדור החדש מפרש יזמות בצורה שונה לחלוטין. דור ה Z לעומת זאת, מפגינים עניין נמוך יותר בפתיחת עסק משלהם. הם מעדיפים להיות יזמים בחברה גדולה ומכובדת אשר מאפשרת תנאים מיטביים ומשכורת גבוהה.

איך אפשר להיות יזם בחברה? פשוט מאוד. לקבל פרויקטים אישיים (הפוך לחלוטין מעבודה שיתופית בצוותים שנהוגה היום), לעבוד עליהם באופן עצמאי וכמובן גם לצלוח אותם לבד. זאת השאיפה.

 

עובדה מעניינת לא פחות – הם דור ה FOMO!

דור ה Z הם המומחים מספר אחת ברכישת ידע ושיתוף מידע 24/7. הם תמיד מחוברים למדיה החברתית, למתרחש בעולם, ולטכנולוגיה. כמובן שיש לזה המון יתרונות ועם זאת, יש לזה גם חסרונות! אחד החסרונות הידועים ביותר של החיים בתוך המדיה והטכנולוגיה זאת תופעת ה FOMO – במילים אחרות חרדת החמצה (The fear of missing).

החיבור האינסופי (ולפעמים גם המוגזם) למדיה עשוי לגרום חשש מלהחמיץ חוויות מהנות שאנשים אחרים חווים. חרדה זו מאופיינת ברצון לשמור על קשר רציף עם אחרים, ומדאגה כפייתית להחמיץ אינטרקציות חברתיות, רומנטיות, עסקיות וכו׳.

אל לנו להקל ראש בתופעה זו שכן היא עשויה לגרום להשפעות נפשיות שליליות כגון חרדות, מצבי רוח שליליים, ביקורת עצמית גבוהה, דיכאון ועוד. לצערנו הרב, מחקרים מראים כי כשלוש רבעי מהצעירים כבר דיווחו כי חוו FOMO.

 

להלן מספר טיפים אשר יסייעו לכם להעסיק את דור ה Z לטווח ארוך:

  • יחס אישי ופגישות פנים אל פנים – הם רוצים להרגיש חשובים. השקיעו את הזמן לתקשר ולהקשיב להם בפגישות אישיות.
  • פידבק מתמיד – דור ה Z שואפים לשפר את כישוריהם. הם מצפים ממעסיקיהם להיות המנטורים האישיים שלהם ולהביע עניין בקריירה שלהם.
  • סביבה טכנולוגית – עבודה בסביבה טכנולוגית הינה דרישה בסיסית לדור שגדל עם ההתקדמות בתחום הטכנולוגיה.
  • תגמולים – הם בהחלט ישקיעו את הזמן והמאמץ לקידום הקריירה שלהם בחברה שלכם, אך הם יצפו לקבל תגמול וצמיחה בהתאם.

 

לסיכום

הציפיות התעסוקתיות של הדור החדש יוצרות סתירה לכאורה – עצמאות ותחרותיות מול כסף ויציבות. המסקנה שלנו היא שהם מצפים לעבוד על פרויקטים משל עצמם, בשטח אישי שלהם, תוך בניית קריירה ארוכת טווח בחברה שהם אוהבים.

וההמלצה שלנו למעסיקים – צרו והכשירו סביבת עבודה אשר מותאמת לציפיותיהם על מנת להנות מהיכולות המופלאות של הדור שנולד אל עולם הטכנולוגיה.

שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook
דילוג לתוכן